maandag 3 augustus 2015

Een herfstig zomerjurkje en een stoer tuniekje: leve Maggie Mae

In oktober gaat Oona voor het eerst naar school en daar wordt nu al, bijna dagelijks, ongeduldig naar uitgekeken zoals je op instagram kon zien. Het schoolgaan houdt ook voor mama wat extra werk in: hier in Burkina Faso worden nog schooluniformpjes gedragen en ik nam me voor deze zelf te naaien. Maar voor ik m'n schaar in de schoolstofjes zet (een roze pagne met het logo van de school gecombineerd met een bruin/grijze effen stof) werden hier alvast een aantal patroontjes op 'uniform-geschiktheid' getest.
 
In october Oona goes to school for the first time and she's really looking forward to it. Here in Burkina Faso most schools have there own uniform and I decided to sew Oona's outfits myself. Before starting to cut the real fabric, I decided to test some patterns first.

 
 
De Maggie Mae jurk/tuniek  van Shwin Designs was het eerste patroontje op de lijst. Toen ik het jurkje zag bij Sisko by Mieke was ik helemaal weg van het patroon. Schattige aangesneden mouwtjes en vooral colorblocking!  
 
Toch aarzelde ik lange tijd om het patroontje aan te kopen. De reden: de drie knopen achteraan of beter gezegd de drie knoopsgaten. Ja inderdaad, nooit eerder durfde ik knoopsgaten maken. Super stom, want mijn naaimachine doet al het werk, maar toch ... een gat in de stof maken, het was een drempel voor mij.

The Maggie Mae Dress/Tunic from Shwin Designs was the first pattern on my list. I first spotted the dress on this fantastic blog and was instantly in love with the model of the dress and of course, the colorblocking.

But then, I hesitated. The dress has buttons and I never made buttonholes. It was even one of my biggest fears. It's really silly because it's my sewing machine who does almost all the work but still ... cutting into a made dress: it was an obstacle I had to conquer.

 
 
De maggie Mae zit eigenlijk supersnel in elkaar. Zo snel dat ik besloot twee versies te maken. Een kleedje in een veritas stofje met herfstige blaadjes gecombineerd met mosterdgeel. En dan een tuniekje in een zwart-witte visgraat gecombineerd met koningsblauw. 

The Maggie Mae is really easy and quick to sew. So quick I decided to sew two versions. First one is a dress in a fabric from veritas with lovely automn leaves, combined with mustard yellow. And the second version is a tunic in a local black and white fabric I combined with royal blue colorblocking fields.


 
 
 
 
 
 
 
En die knoopsgaten maken ... eerlijk waar ... dat viel eigenlijk best wel mee.
And those buttonholes ... honestly ... were not that difficult to do.
 

17 opmerkingen:

  1. Wat staat het haar mooi. Ik ben helemaal weg van dat gele. Het is echt beeldig.
    Blij te lezen dat ik niet de enige ben die terughoudend was wat de knopen betreft.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zalig patroon, he. Ik kreeg onlangs van Marte (Compagnie M) de eerste Maggie Mae die zij maakte voor haar meisjes, die past nu perfect voor mijn peutertje. Toen moest ik dat patroon ook hebben! Je meisje staat er super mee, vooral die gele past zo mooi bij haar huid.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh, die supermooie met die gele en blauwe stof? Nu ben ik eventjes jaloers :-)

      Verwijderen
  3. Oh, zo herkenbaar... Met een voorraad knopen om u te zeggen, moet ik telkens weer een grens over om een gat in mijn stof te maken ;). Met als resultaat meestal geen zo'n mooie jurkjes als die hierboven!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Superleuke jurkjes! Echt toffe kleurencombinaties...
    Ik vind het ook bewonderenswaardig dat je haar schooluniformpjes zelf wil maken, dat gaat je veel voldoening geven als naaister als je haar naar school zal zien gaan 😄

    BeantwoordenVerwijderen
  5. De kleuren van het schooluniform klinken verschrikkelijk, maar ik heb zo'n gevoel alsof jij er nog in zal slagen om voor Oona het mooiste uniform van de school te voorzien! Maggie Mae, had ik dochters, ik naaide hem ook!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Prachtig Leen, allebei! Ik hou zo van dat koningsblauw! En die inspiratie, graag gedaan, als ik zie wat voor geweldig moois dat oplevert!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ze ziet er geweldig uit, ze straalt zoveel plezier uit dat je er instant gelukkig van wordt! Nog veel creatief plezier.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Bijna niet te geloven, na al dat moois (en nu weer :-) dat jij al maakte, nooit eerder knoopsgaten :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. heel mooie jurkjes! en ik begrijp jouw knoopsgatenvrees heel goed want ik ben ook altijd bang om een afgewerkt stuk nog te verprutsen door er gaten in te maken :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Weer prachtig gemaakt! De koningsblauwe is mijn favoriet! alhoewel ik ze allebei wel heel mooi vind. Veel succes voor Oona met de school binnenkort ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Oooh supermooi! Je dochter heeft ook al een serieus garderobeke he! ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ze kan inderdaad niet klagen. Is het een geldig excuus als ik zeg dat wij in een heel stoffig land wonen en je outfit al na een halve dag helemaal rood ziet van het stof ;-)

      Verwijderen
  12. Ooh, jouw versies zijn super leuk Leen! In de lente werd ik ook fan van van het maggie mae patroon en was toen geïnspireerd door Comapgnie M. De knopenkwestie liet ik voor wat het was en ik gebruikte kamsnaps. Misschien probeer ik bij een volgende versie dan toch ook de knopen een keer :-).
    [foto's kan je op www.196.be vinden]

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Supermooi! En ik ben al heel benieuwd wat jij van dat schooluniform gaat maken. Het klinkt alvast als een uitdaging!

    BeantwoordenVerwijderen